[cat] L’alta capacitat intel·lectual no està únicament definida per una prova de quocient intel·lectual. Hi ha molts altres aspectes a considerar per a identificar a aquests alumnes com la creativitat i la motivació per la tasca (Model dels Tres Anells) o l’existència de diferents tipus d’intel·ligència (Teoria de les Intel·ligències Múltiples). Aquest alumnat, quantitativament, suposa al voltant del 15% del total. Al llarg de la seva escolarització s'han d’enfrontar a la superació de barreres que contínuament els hi ofereix el sistema educatiu com la falta d’un diagnòstic primerenc, que no es tingui en compte les seves necessitats específiques d’aprenentatge o la insuficient formació dels docents per realitzar intervencions adequades. I molt freqüentment es pot produir un fracàs acadèmic que pot anar unit a un fracàs personal a la vora d’uns companys que poden tractar injustament als que troben diferent i que molt sovint tenen com a punt feble les relacions socials. Finalment, es presenta una proposta d’intervenció emmarcada en l'assignatura de Física i Química, dirigida a l’alumnat de 2n d’ESO on participen, progressen i estan presents 4 alumnes diagnosticats amb alta capacitat intel·lectual. Aquesta proposta ha estat duta a terme amb un enfocament inclusiu i mitjançant l’aplicació d’eines i metodologies especialment adequades com el Disseny Universal per a l’Aprenentatge, el Treball Cooperatiu i la Metodologia Constructivista, que permeten desenvolupar plenament les capacitats de tots els alumnes incloent també als que moltes vegades són els grans oblidats: els alumnes amb alta capacitat intel·lectual.