[cat] El Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) és un trastorn que afecta al desenvolupament
neuronal. La gent que el pateix, pot tenir una alteració qualitativa de la interacció social i de la
comunicació verbal i no verbal. A més, també desenvolupen uns patrons restringits, repetitius
i estereotipats.
D’aquesta manera, el següent Treball de Fi de Grau està pensat amb la intenció de dissenyar
una proposta didàctica inclusiva per alumnes de 4t de primària, on també hi trobem alumnes
amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA).
S’ha dut a terme una recerca teòrica per conèixer més profundament els infants amb TEA: què
és el TEA i quins tipus hi ha. A continuació, seguint amb el marc teòric, s’ha volgut
relacionar aquests infants amb TEA amb la música: importància de l’Educació Musical amb
alumnes TEA i com millorar la comunicació dels TEA mitjançant la música. I també, s’ha
desenvolupat una recerca sobre alguns exemples de propostes didàctiques semblants a
aquesta.
Finalment, s’ha procedit al disseny de la proposta didàctica on s’han desenvolupat sessions
aptes per a tot l’alumnat, és a dir, les activitats estan pensades de manera inclusiva, on els
alumnes amb TEA no toquen necessitar adaptacions curriculars, sinó que se’ls adapta el
material necessari per poder seguir les classes amb facilitat.
[eng] The Autism Spectrum Disorder (ASD) is an alteration that affects neuronal development.
People suffering from it can have a qualitative disorder of social interaction so as verbal and
non-verbal communication. Furthermore, they can develop restricted, repetitive and
stereotyped patterns.
In this way, the following Final Project aim to design an inclusive didactic proposal for 4 th
grade students, also welcoming students with this disorder.
A theoretical research was carried to find how deeply that children with ASD where they take
account the next aspects: what is ASD and which kinds are there. Then following with the
theoretical framework, it has aimed to associate these kids with ASD and music: The
importance of music education with ASD students and how to improve ASD communication
through music. At last, another research was looking for examples of didactic proposals
similars to that one.
At last, the didactic proposal has been designed where sessions suitable for all students have
been developed, that is to say, the activities are thought in an inclusive way, where ASD
students do not need curricular adaptations, but they are provided with the required material to
be able to attend classes easily.